Tuesday, October 25, 2011

Grounded

Yep, GROUNDED!


Walaupun da dekat 4bulan gua da xfly, lupa lak nak apdet. Semenjak dua gua nak kejar cita-cita gua jadi pilot nih, macam-macam hal la jadi. Ada je rintangan dan halangan tak nak bagi ak bawak boeing or airbus. Kalau baru setaon jagung nak pulun jadi pilot gua xkesah la, ni dari kecik kot minat nak bawak kapal terbang.


Mula-mula lepas spm, ada masalah xboleh nak dielakkan iaitu halangan dari bapak gua, malas la nak cerita coz xelok sgt pon. So gua accept la, then gua pulun la bantai wat mechanical degree. Gua da aim baik da nak shoot academy abes 5 taon gua pulun nk dpt degree. Abes2, gua buat la PPL kat flying club, then masalah family lagi, tp xdak la gua putus asa. Tgh-tgh gua syok flying, kuar news airport tu nak tutup da operation. Apefak, dalam banyak-banyak senario, airport tu siap tutup punya nak halang gua jadi pilot. Gua tiga kali pikir, ni Tuhan xnak aku jadi pilot kot, buat la apa pon mungkin xkan dapat. Maybe untuk skarang la, xtau masa depan cam mana.


Sepanjang karier gua sebagai student pilot, gua dapat offer keje kat Keppel FELS Singapore. Gaji SGD konpem. Pintu rezeki gua bukak kat engineer la kot, gua pulun abes kat pilot cmne pon sikit punyer payah nak dapat, si Keppel ni ntah mana datang je tros call gua soh pi interview kat sana. Siap member-member PIB datang tolong kasik sekolah sama gua pasal itu piping ngan pipeline punyer line of work. Pegi interview siap kene puji and teros dapat on the spot. Peh, bukan nak belagak ke ape, tapi tang menda yang bukan pilot ni, sikit punyer senang nak dapat. Kalau gua buat bodoh kat Keppel ni kang, ada kene panah petir kes tak reti-reti Tuhan da bagi rezeki kat situ tapi buat keras je.


Minggu ni offer letter gua bakal di siapkan, gua xkesah la dia nak letak berapa gaji gua pon, janji xkurang dari 2000 sgd la, butuh apa engineer gaji xsmpi 2k.


Gua pon da merasa kekeringan duit ni semenjak dua benti keje, haih. Teros rasa nak keje bila tengok member-member dok cita pumpang nak beli itu ini. Jeles tu konpem la ada, tp jeles gua paham la gua xdak duit. Tapi paling pundek member-member stail nak belagak ngan gua tu, gua pon da xpaham, cerita lebat nak beli bmw la hapa la. Member-member yang melawak tu gua xkesah la, tp member yg muka nak serius ketat tahap berak keras punya. Siap tanya spec apa suma, lu ingat gua promoter bmw ker?


Tapi paling pundek member buat janji hin la. Tu memang panas abes, time nak mintak tolong ayat skit punya cam kuda, "gua belikan lu itu ini la" "gua belikan lu banglo sebijik siap ferari ngan orang gaji mandikan lu dalam bilik mandi la" hapa shit lagi la. Time gua da tolong bagai nak rak, dengan gangster je lu ckp terima kasih, bagi ludah je kat gua. Bukan la gua nak ungkit harta lu ke apa, dah kalau xnak bagi tu, tak payah la lu buat janji manis ladu kat gua. Ingat gua kedarah sangat ke kat lu punya duit, dah sebab lu janji time mula-mula nak bagi. Bagi ajela, toksah la buat dono ke apa, toksah la lepas tu buat janji ladu lagi lepas tu bagi ludah balek. Gua cukup emosi betol ngan makhluk Tuhan macam ni. Taknak bagi xpa, gua boleh tolong lu seikhlas hati, tapi lu jangan janji lebey2, gua jenis manusia yang tunggu orang tunaikan janji. Dah kalau lu tak nak tunaikan, tak ke sampai kiamat pulak gua nak kene menunggu.


Tapi pape pon, gua xdak hard feelings ngan member-member gua, apetah lagi famili tercinta. Sebab duk umah lama sangat, otak pon da weng. Dumbell gua xreti pulak nak jadi makin berat, skang ni 10kg gua buat lambung-lambung je, da xdak perkembangan da otot-otot jantan kat badan ni. Haih, nasib-nasib.

No comments:

Post a Comment